System przetwarzania i ochrony danych osobowych w FERC
W perspektywie 2021-2027 przepisy ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (tzw. ustawy wdrożeniowej) wyznaczyły nowe ramy prawne dla ochrony i przetwarzania danych osobowych w procesie wdrażania funduszy europejskich. Zasadniczą zmianą jest odstąpienie od stosowanej w okresie programowania 2014-2020 koncepcji jednego administratora danych osobowych – Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) – na rzecz koncepcji wielu administratorów, którymi są podmioty wymienione w art. 87 ust. 1 w zw. z art. 88 ustawy wdrożeniowej. W przypadku programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC 2021-2027) administratorami danych osobowych są m.in.:
- Instytucja Zarządzająca (IZ): MFiPR,
- Instytucje Pośredniczące (IP): Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Urząd Komunikacji Elektronicznej,
- wnioskodawcy i beneficjenci.
Administratorzy będą przetwarzać oraz wzajemnie udostępniać sobie dane osobowe w celu wykonywania przypisanych im zadań we wdrażaniu programu FERC 2021-2027. Przetwarzanie oraz udostępnianie danych osobowych w FERC 2021-2027 będzie odbywało się zgodnie z zasadą minimalizacji danych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (tzw. RODO).
Cele przetwarzania
Administratorzy będą przetwarzali dane osobowe w celu realizacji programu FERC 2021-2027, a w szczególności w celu:
- przeprowadzania naborów, w których wnioskodawcy ubiegają się o dofinansowanie,
- objęcia dofinansowaniem wnioskodawców ubiegających się o wsparcie z FERC 2021-2027,
- realizacji projektów,
- potwierdzania kwalifikowalności wydatków,
- wnioskowania o płatności do Komisji Europejskiej,
- raportowania o nieprawidłowościach,
- ewaluacji,
- monitoringu,
- kontroli,
- audytu,
- sprawozdawczości,
- informacji i promocji.