E-usługi, tak jak inne nowe technologie, wkraczają w kolejne dziedziny naszego życia – ułatwiają nam już nie tylko kontakt z urzędami, ale i codzienne czynności. Rozwiązań cyfrowych przybywa również za sprawą dofinansowań z Funduszy Europejskich. Z jakich nowości będziemy korzystać w najbliższej przyszłości?
Zmiana na lepsze
Polacy coraz częściej zamiast odwiedzać instytucje publiczne, korzystają z e-usług, dzięki którym załatwiają sprawy szybciej i wygodniej. Kolejki w urzędach już niedługo mają szansę stać się przeszłością. Na początku 2024 roku z profilu zaufanego, który jest kluczem do e-usług, korzystało 14 milionów Polaków. To pokazuje, jak bardzo zmieniły się nasze przyzwyczajenia. Szczególnie popularny jest e-urząd skarbowy. Jak podaje Ministerstwo Finansów, od stycznia podatnicy złożyli już za pośrednictwem internetu ponad 2 mln deklaracji za rok 2024.
Wypełnienie e-PITa i złożenie go zajmuje zaledwie kilka minut – dla porównania, jeszcze do niedawna rozliczenie i wizyta w Urzędzie Skarbowym zabierały nam kilka godzin. Teraz część z nas nie odwiedza już także księgowych, a po prostu sprawdza przygotowane przez Urząd zeznania i potwierdza dane. Rozliczanie stało się prostsze, wygodniejsze i dla wielu podatników mniej stresujące.
Cyfrowa rewolucja objęła też służbę zdrowia. Z Internetowych Kont Pacjenta w systemie e-zdrowie korzysta już ponad 19 milionów osób. W zeszłym roku wystawiono za ich pośrednictwem 521 mln recept i 231 mln skierowań. Dzięki temu cyfrowemu rozwiązaniu pacjenci oszczędzają czas, a lekarze mogą przyjąć więcej osób. Pacjenci, którzy nie wymagają wizyty, nie czekają już w kolejkach razem z osobami chorymi, ryzykując zarażeniem, tylko dlatego, że skończył im się lek. To również duże ułatwienie, i to nie tylko dla osób starszych czy mających trudności z poruszaniem się, ale i osób pracujących, które często musiały brać dzień wolny z powodu wizyty.
Fot. peopleimages.com – Adobe Stock
Wsparcie finansowe
Część z tych popularnych e-usług nie powstałoby bez środków unijnych. Duże znaczenie w ich sfinansowaniu miał Program Polska Cyfrowa (POPC) 2014-2020. To właśnie dzięki niemu zbudowano infrastrukturę, która teraz umożliwia im sprawne działanie. Program wspierał też walkę z wykluczeniem cyfrowym, dzięki czemu dostęp do usług zyskali również mieszkańcy mniejszych miejscowości i obszarów wiejskich. Program Polska Cyfrowa stworzył podstawy i wiele przydatnych narzędzi. Powstawanie kolejnych e-usług i dalszy rozwój cyfrowy są możliwe dzięki dofinansowaniu z kolejnego programu – Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy.
Skorzystasz z nowych e-usług
Dzięki Funduszom Europejskim na Rozwój Cyfrowy wkrótce będziemy korzystać z wielu nowych pożytecznych e-usług. Tak jak inne e-usługi publiczne będą udostępniane bezpłatnie, bez ograniczeń. I tak, np. studenci docenią z pewnością usługę Nowa Academica, która pozwoli im korzystać z bibliotek w całej Polsce przez internet. Wystarczy jedno konto, żeby czytać książki i prace naukowe online. To będzie prawdziwa rewolucja w dostępie do wiedzy. Nowa Academica ułatwi naukę, a Cyfrowy pracodawca zarządzanie sprawami pracowników. Dzięki niemu umowy o pracę, świadectwa i inne dokumenty kadrowe będą powstawać w wersji elektronicznej. Rozwiązanie pomoże oszczędzać i czas, i papier.
Fot. Oscar – Adobe Stock
Kierowcy na pewno będą korzystać z usługi eUFG, która pomoże przy sprzedaży samochodu. Sprawdzenie historii pojazdu, ubezpieczenia i przygotowanie umowy będzie możliwe online, bez stresu i niepewności. Architekci, geodeci i ci mieszkańcy, którzy planują budowę domu, zyskają dostęp do precyzyjnych map i danych o działkach przez internet. PZGIK będzie prawdziwym skarbcem map i danych geodezyjnych. E-usługi pojawią się też w sądach. EPU 3.0 umożliwi obywatelom dochodzenie roszczeń finansowych od dłużników, bez konieczności stawiania się na rozprawach. Aby wnieść pozew, wystarczy zalogować się na stronie e-sądu.
Jeszcze więcej e-usług
Kolejne e-usługi, które ułatwią załatwianie spraw urzędowych, już wkrótce będą mogły powstać dzięki środkom z kolejnego ogłoszonego naboru. 17 lutego ruszył nabór wniosków z działania 2.1 FERC „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”. To kolejna, czwarta już, szansa na sfinansowanie innowacyjnych systemów informatycznych i aplikacji, które pozwolą obywatelom i przedsiębiorcom na załatwianie większej liczby spraw przez internet, a urzędnikom na sprawniejszą pracę. O wsparcie finansowe mogą ubiegać się jednostki administracji rządowej i podległe im organizacje, samorządy zawodowe, a także sądy i prokuratury. Program dopuszcza również partnerstwa między różnymi wnioskodawcami oraz współpracę uprawnionych podmiotów z firmami, organizacjami pozarządowymi czy instytutami Sieci Badawczej Łukasiewicz. Do konkursu mogą przystąpić także uczelnie wyższe oraz podmioty lecznicze utworzone przez ministra lub publiczną uczelnię medyczną.
Za przeprowadzenie naboru odpowiada Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Na składanie wniosków urzędy i instytucje mają czas do 31 marca. Szczegóły naboru dostępne są na stronie CPPC